Fabel of feit? 5

Pubers kunnen wel multitasken

niet correct

Helaas, ook de pubers gaan meer fouten en worden minder productiever hebben diverse onderzoeken aangetoond. Dit is o.a. helder beschreven in een artikel van de NYtimes, waarin o.a. een onderzoek wordt genoemd van het Institute for the future of the Mind Oxford University Slow Down, Brave Multitasker, and Don’t Read This in TrafficDouglas Merrill schrijft in een artikel in Forbes: “iedereen weet dat jongeren beter kunnen multitasken. Het probleem? Iedereen heeft het mis.”

Ook Theo Compernolle geeft aan dat multitasken weliswaar lastiger wordt als je ouder wordt en dat de “geboren digitale” weliswaar meer multitasken en zich minder concentreren op 1 ding. Echter ook de geboren digitalen kunnen niet multitasken concludeert hij in het boek Ontketen je brein. Hij noemt o.a. onderzoek van Sue Bennet, digital native. In zijn boek wijst hij op een aantal gedragen die op de loer liggen voor de digital native zoals het feit dat hyperonline kinderen intellectueel, emotioneel en sociaal minder goed presteren.

Kortom pubers hebben de zelfde geheugenbeperkingen als volwassenen, we herinneren ons minder en begrijpen minder als we steeds multitasken. Verdeelde aandacht belemmert ons om informatie goed op te kunnen nemen. Hierdoor leidt multitasking tot een lager cognitief verwerkingsvermogen en sluit dier leren uit.

Er zijn mede daarom al universiteiten die studenten verbieden om laptops mee te nemen tijdens colleges, zoals de Universiteit Utrecht, de opleiding communicatie- en informatiewetenschappen. Mirko Tobias Schaeffer,universitair docent nieuwe media & digitale cultuur aan de Universiteit Utrecht, heeft hier een mooie reactie over geschreven, hij schrijft o.a. “Het staat buiten kijf dat een laptop die directe toegang biedt tot games, sociale media, e-mail en andere vermakelijke applicaties een grote potentiële afleiding voorstelt. Maar zelfs een student die betrokken luistert en een poging doet om aantekeningen te maken door het gebruik van een laptop lijkt – zo toont onderzoek aan – niet in staat de collegestof op een conceptueel niveau te begrijpen. ”